Mahasiswa dan perbezaan jemaah?

Bismillahirrahmanirrahim…

Firman Allah swt:

“Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat nikmat.” (QS Al Hujurat 10)

Setiap orang mukmin itu adalah bersaudara. Oleh itu, setiap manusia yang bergelar mukmin haruslah berusaha dengan sebaiknya untuk menjaga hubungannya dengan mukmin yang lain. Sekiranya ada di kalangan mereka yang terlibat dalam perbalahan maka perlu untuk kita mendamaikan antara keduanya dan sekiranya ada pihak yang menzalimi maka kita perlu menolong kedua-duanya. Kita menolong yang dizalimi supaya dia bebas daripada kezaliman itu. Kita juga menolong mengingati dan mencegah orang yang berlaku zalim kerana kita tidak sanggup membiarkan dia terus berada dalam kemurkaan Allah swt.

Belakangan ini, terdapat suatu fenomena kurang sihat yang berlaku di kalangan mahasiswa-mahasiswa yang menuntut di institusi pelajaran di luar negara iaitu pertelagahan sesama mereka yang berpunca daripada perbezaan jemaah ataupun ideologi politik. Sebagai contoh, pelajar-pelajar yang sedang melanjutkan pelajaran di luar negara seperti di United Kingdom, Mesir, Korea dan sebagainya sering terlibat dalam masalah perbalahan ini sehinggakan terdapat di kalangan mereka yang sanggup putus sahabat kerana tidak sanggup menggadaikan prinsip jemaah yang disertainya walaupun kadang-kala perkara yang tidak dipersetujui itu hanya masalah kecil yang sewajarnya diselesaikan dengan cara yang baik.

Masalah ini menjadi bertambah runcing apabila wujudnya pihak-pihak yang bertindak ‘offensive’ terhadap anggota jemaah lain dengan menggunakan pelbagai bentuk serangan. Antaranya ialah dengan melakukan serangan-serangan melalui penulisan di laman blog, facebook dan sebagainya. Bukan itu sahaja, malah ada di kalangan mereka yang bertindak memulaukan individu-individu yang tidak sebumbung dengan mereka. Acapkali saya berasa hairan kerana terdapat di kalangan mereka yang bergelar pendakwah ini sanggup mengeluarkan kata-kata yang sepatutnya tidak layak untuk akhlak seorang muslim. Perkara ini membuatkan saya berfikir, masih tidak berkesankah tarbiyah yang diterima sehinggakan sanggup berkelakuan seperti itu? Atau belum dikhabarkan lagikah kepada mereka akan mulianya akhlak Rasulullah saw yang setiap harinya menziarahi seorang Yahudi yang pernah melemparinya dengan najis?

Saya secara peribadi amat tidak senang dengan situasi yang melanda mahasiswa-mahasiswa kita ini terutama sekali bila memikirkan bahawa mereka ini semuanya merupakan golongan pelajar yang benar-benar terpilih untuk dihantar melanjutkan pelajaran ke luar negara. Dengan kepercayaan dan amanah yang diberikan ini, mereka sepatutnya menunjukkan contoh yang terbaik dan matang dalam mengendalikan sesuatu perbezaan yang ada serta sentiasa menanti-nantikan ruang kesepakatan yang ada.

Antara perkara yang sering menjadi persoalan saya ialah mengapa kita sering berasa sukar untuk mesra dan bersangka baik dengan perbuatan orang lain yang tidak berada dalam jemaah yang sama dengan kita sedangkan kita tahu perkara yang dilakukannya adalah perkara yang baik. Semestinya perasaan tidak senang dengan orang yang berlainan jemaah ini adalah suatu perkara yang tidak baik dan perlu dihindari sejauh-jauhnya. Persoalannya, bagaimanakah cara terbaik untuk menghadapinya?

Alhamdulillah, baru-baru ini saya sempat meminta nasihat daripada seorang murabbi berkenaan perkara ini dan jawapan yang diberikan sangat melegakan. Dunia yang terasa sempit selama ini akhirnya menjadi bagitu lapang untuk saya bernafas semula dalam kesegaran nafas dakwah serta kemanisan ukhuwwah. Berikut merupakan penerangan yang diberikan buat bekalan kita semua;

“Suasana dakwah di luar negara ni ibarat kita sedang berenang di sebatang sungai yang sempit. Di dalamnya ada ramai dai’e yang sedang berenang dan sungai yang sempit itulah gambaran bilangan mad’u yang ada. Masing-masing berenang dengan cara tersendiri untuk menuju ke destinasi yang sama. Sudah menjadi lumrah apabila ramai orang yang berenang pada sebatang sungai yang sempit, pasti sesekali ada yang akan tersakiti oleh yang lain. Mungkin ada yang tersiku, tertarik, tertampar dan sebagainya kerana sungai yang ada itu begitu sempit dan ruang untuk bergerak juga tidak banyak…”

“…Kemudian, bila masa terus berlalu mereka yang berenang di sungai itu tadi akan tiba jua ke muara dan masuklah ke medan baru iaitu laut yang luas tidak bertepi. Sesudah beberapa tahun kita menuntut di luar negara akhirnya kita akan pulang juga ke tanah air untuk menyumbang bakti. Pada masa itu, kita tidak lagi berenang pada sebatang sungai yang sempit tapi kita akan berenang dalam sebuah lautan yang sangat luas dan gelombangnya juga sangat ganas. Terlalu ramai mad’u yang ada dan tenaga dai’e yang ada sangatlah tidak mencukupi. Pada masa ini, kita tidak lagi tersiku atau bertepuk tampar dengan orang lain kerana lautan yang kita renangi itu sangat luas. Bahkan pada masa ini mungkin kita sendiri akan memanggil semula orang-orang yang kita marahkan dahulunya kerana tersiku kita sewaktu berenang di sungai, kerana dalam lautan yang ganas itu nanti, kita hampir-hampir sahaja lemas dan tidak mampu untuk terus berenang bersendirian…”

“…Situasi di tanah air kita ibarat lautan yang luas tersebut. Terlalu ramai orang yang perlu kita ajak kepada dakwah ini sehinggakan kita sendiri-sendiri pasti tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawab ini. Bukan itu sahaja, di Malaysia kini wujudnya pelbagai lagi ancaman seperti gerakan liberal, syiah, hedonisme dan sebagainya yang menjadikan kita seorang sahaja pasti tidak mampu melawannya. Justeru, sementara berenang di sungai yang sempit ini cubalah untuk berlapang dada dan saling bermafaan antara kita. Peliharalah sebaiknya hubungan sesama pendakwah walaupun berbeza jemaah dan fahaman kerana kita sememangnya saling memerlukan dalam perjuangan di tanah air nanti.”

Akhir sekali, marilah kita sama-sama bermuhasabah kembali prestasi hubungan kita dengan Allah swt dan hubungan kita sesama manusia. Hindarkanlah diri kita daripada menjadi golongan yang sentiasa ingin mengeruhkan lagi keadaan serta memutuskan silaturrahim antara sesama mukmin. Janganlah berprasangka buruk terhadap orang lain kerana ianya termasuk dalam larangan Allah swt;

“Jauhilah kebanyakan dari pasangka kerana sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah berdosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang” (Al-Hujurat:12)

p/s: Semoga dengan semakin matangnya kehidupan akan mengajar kita untuk sentiasa berhati besar dan terbuka untuk manusia-manusia lain yang turut sama inginkan kebaikan seperti kita. Wallahu ‘alam.

Leave a comment